Set-up: Bänken är av fabrikat
Dynojet (dynamisk typ=rullande landsväg), dvs acceleration av en "rulle"
med en given massa (kalibrerad enl. SAE Hk + Nm). Datorprogram tar hänsyn
till rådande lufttryck och lufttemperatur.
Tävlings-MC: Supermotard
Husaberg FS560 årsmod.2003. (1-cylindrig 4-taktare) Uppgraderad: FP
race-avgassytem, high flow luftfilter, annan kamaxel, tändbox med 2 st
programmerbara tändkurvor, SEM högeffekt tändspole, annan vevaxel=högre
kompression 13:1. AG-racingfuel 102 oktan. STD-stift är NGK DCPR8E.
(En std Motocross Husaberg FC550 årsmod. 2004 lämnar ca 48-49 bhk)
Test:
Man kör en så kallad roll-off på 3:ansväxel,
fullgasacceleration, i detta fallet från 3000rpm till 10500rpm.
Körning nr. 1-3 med NGK. Körning nr. 4-9 med
Brisk. Man kör flertalet gånger tills man fått en spridning på max
+/- 0,1bhk.
Friktionsförluster genom transmission och växellåda,
samt däckets "slip" mot rullen, ligger på ca 13%. Se omräkning
nedan från bakhjulshästar till SAE Hk på vevaxel.
Resultat:
Max Power: NGK 55,0 bakhjulsHk x1,13=62,15
SAE Hp på vevaxel vid 8700 rpm.
Max Torque:NGK 50,7 bakhjulsNm x1,13=57,3
SAE Nm på vevaxel vid 7100rpm
Max Power: Brisk Racing 56,1 bakhjulshästar
x1,13=63,4 SAE Hp på vevaxel vid 8500 rpm.
Max Torque: Brisk Racing 51,5 bakhjulsNm x1,13=58,2 SAE Nm
på vevaxel vid 6900rpm.
Tror resultatet är något i underkant, ska även testa Brisk på en
vassare Husaberg 650 årsmod. 2004 senare i vår.
Slutsats: Max effekt- och vridmoment-ökning ca 1,5 -2
%, klart märkbar med enbart stiftbyte (fördelar med bättre
motorrespons pga den "inbyggda" ökade förtändningen,
kraftigare startgnista=blir mer lättstartad, maxeffekt tas ut vid något
lägre varvtal). OBS! Förgasaren var grundbestyckad för 98 oktan.
(fler körningar om någon månad då med optimerad bestyckning och
annat insugningsrör + luftfilter, som borde ge större effektökning
ihop med Brisk).
Noterat: Problem med kraftiga störningar i datorns
(känsliga) varvtalsloggning på höga varvtal, Brisk är ej radioavstörda
eller??
Stiftens mittelektrod sotar igen (blir svart, optimalt ska vara grått),
brinner inte lika rent som NGK med samma värmetal, ev. blir bättre om
man bestyckar ned så att den går magrare med högre förbränningstemp.
Återkom om det är några frågor.
/Mvh Fredrik Lundquist (f.d. provningsingenjör teknisk utveckling på
SAAB Automobile i Trollhättan)
|