Åtskilliga test  genomfördes
med ändrat tändstiftshuvud enligt prototypen Halo™   .
Testerna utfördes enligt US-Patentverks krav och förordning.
De fenomenala resultaten som testerna visar har lett till att Halo™ 
teknologin nu är 
tillgänglig för världsmarknaden.  
Bränslebesparing
US-Patenverk bad specifikt om ett jämförelsetest mellan Halo™ -design och två andra tändstift beträffande bränslebesparing.De andra märkena var Wang- och Laratändstift.
Följande tester utfördes i januari 1991 av
Transportkontrollsystem från Tampa, Florida.
En  Subaru 1984 ,  1800 cm³, 4- cylinders
motor användes.
Körsträckan var 30 miles längs huvudled 75 i Florida.
Denna sträcka kördes en gång med varje tändstiftstyp.
| Tändstift | Miles Pro Gallone | Skillnad från design Lara | 
| Lara | 22,99 | |
| Wang | 25,62 | + 11,4% | 
| Halo™ med sluten ring | 31,91 | + 38,9% | 
Prestanda
US-Patentverk ville även ha en jämförelsetest vad beträffar prestanda mellan Halo™ och två andra patent , Wang- och Laratändstift. Dessa test påvisade betydande prestandförbättringar till Halo's fördel.
| Tändstift typ | Maximum-HP | 
         Avg  | 
    ||
| @6600 U/min | @6700 U/min | @6900 U/min | ||
| Ursprunglig " L " form | 546,1 | 548,4 | 539,4 | 544,6 | 
| Halo™ | 554,2 | 551,7 | 550,8 | 552,2 | 
| HP-ökning | + 8,1 | + 3,3 | + 11,4 | + 7,6 | 
| % Förbättring | + 1,5% | + 0,6% | + 2,1 % | + 1,4% | 
Emission
En avgastest genomföredes i januari 1992 i Florida . Följande resultat blev uppnådd på en SE 1975 MERCEDES 450 . Detta fordon valdes på grund av att ingen katalysator eller annan utrustning för omvärldsskydd fanns installerad i bilen.
| Emission Parameter | Ursprunglig " L " form | HaloTM | % Ändring | 
| Kolväte (HC) PPMS | 313,5 | 102,5 | - 67,3 | 
| Koloxid (Co) % | 0,85% | 0,57% | - 32,7% | 
| Koldioxid (CO2) % | 9,33% | 13,5% | + 44,7 % | 
| (Anmärkning: Högt koldioxidsvärde är önskvärt och ger bättre färbränning) | |||