Information till följande testresultat

Åtskilliga test  genomfördes med ändrat tändstiftshuvud enligt prototypen Halo™   .
Testerna utfördes enligt US-Patentverks krav och förordning.
De fenomenala resultaten som testerna visar har lett till att Halo™  teknologin nu är 
tillgänglig för världsmarknaden.  

 

Testresultat enligt krav från US-Patentverk

Bränslebesparing

US-Patenverk bad specifikt om ett jämförelsetest mellan Halo™ -design och två andra tändstift beträffande bränslebesparing.De andra märkena var Wang- och Laratändstift.

Följande tester utfördes i januari 1991 av Transportkontrollsystem från Tampa, Florida.
En  Subaru 1984 ,  1800 cm³, 4- cylinders motor användes.
Körsträckan var 30 miles längs huvudled 75 i Florida.
Denna sträcka kördes en gång med varje tändstiftstyp.

 

Tändstift Miles Pro Gallone Skillnad från design Lara
Lara 22,99  
Wang 25,62 + 11,4%
Halo™ med sluten ring 31,91 + 38,9%


Prestanda

US-Patentverk ville även ha en jämförelsetest  vad beträffar prestanda mellan Halo™ och två andra patent , Wang- och Laratändstift. Dessa test påvisade betydande prestandförbättringar till Halo's  fördel.

Tändstift typ Maximum-HP

Avg

@6600 U/min @6700 U/min @6900 U/min
Ursprunglig " L " form 546,1 548,4 539,4 544,6
Halo™ 554,2 551,7 550,8 552,2
HP-ökning + 8,1 + 3,3 + 11,4 + 7,6
% Förbättring + 1,5% + 0,6% + 2,1 % + 1,4%


Emission

En avgastest genomföredes i januari 1992 i Florida . Följande resultat blev uppnådd på en SE 1975 MERCEDES 450 . Detta fordon valdes på grund av att ingen katalysator eller annan utrustning för omvärldsskydd fanns installerad i bilen.

Emission Parameter Ursprunglig " L " form HaloTM % Ändring
Kolväte (HC)   PPMS 313,5 102,5 - 67,3
Koloxid (Co) % 0,85% 0,57% - 32,7%
Koldioxid (CO2) % 9,33% 13,5% + 44,7 %
(Anmärkning: Högt koldioxidsvärde  är  önskvärt och ger bättre färbränning)