Åtskilliga test genomfördes
med ändrat tändstiftshuvud enligt prototypen Halo™ .
Testerna utfördes enligt US-Patentverks krav och förordning.
De fenomenala resultaten som testerna visar har lett till att Halo™
teknologin nu är
tillgänglig för världsmarknaden.
Bränslebesparing
US-Patenverk bad specifikt om ett jämförelsetest mellan Halo™ -design och två andra tändstift beträffande bränslebesparing.De andra märkena var Wang- och Laratändstift.
Följande tester utfördes i januari 1991 av
Transportkontrollsystem från Tampa, Florida.
En Subaru 1984 , 1800 cm³, 4- cylinders
motor användes.
Körsträckan var 30 miles längs huvudled 75 i Florida.
Denna sträcka kördes en gång med varje tändstiftstyp.
Tändstift | Miles Pro Gallone | Skillnad från design Lara |
Lara | 22,99 | |
Wang | 25,62 | + 11,4% |
Halo™ med sluten ring | 31,91 | + 38,9% |
Prestanda
US-Patentverk ville även ha en jämförelsetest vad beträffar prestanda mellan Halo™ och två andra patent , Wang- och Laratändstift. Dessa test påvisade betydande prestandförbättringar till Halo's fördel.
Tändstift typ | Maximum-HP |
Avg |
||
@6600 U/min | @6700 U/min | @6900 U/min | ||
Ursprunglig " L " form | 546,1 | 548,4 | 539,4 | 544,6 |
Halo™ | 554,2 | 551,7 | 550,8 | 552,2 |
HP-ökning | + 8,1 | + 3,3 | + 11,4 | + 7,6 |
% Förbättring | + 1,5% | + 0,6% | + 2,1 % | + 1,4% |
Emission
En avgastest genomföredes i januari 1992 i Florida . Följande resultat blev uppnådd på en SE 1975 MERCEDES 450 . Detta fordon valdes på grund av att ingen katalysator eller annan utrustning för omvärldsskydd fanns installerad i bilen.
Emission Parameter | Ursprunglig " L " form | HaloTM | % Ändring |
Kolväte (HC) PPMS | 313,5 | 102,5 | - 67,3 |
Koloxid (Co) % | 0,85% | 0,57% | - 32,7% |
Koldioxid (CO2) % | 9,33% | 13,5% | + 44,7 % |
(Anmärkning: Högt koldioxidsvärde är önskvärt och ger bättre färbränning) |