Artiklar har bl.a. publicerats i  

Alekuriren "TURBO" Läs artikel
Bilsport  
Auto Motor & Sport  
Miljö & Utveckling  
Motormännen  
Motor-Magasinet  
Göteborgsposten Läs artikel
Hallands Nyheter Läs artikel
Kungsbacka Tidning  
Vmax (eget test, dansk tidning) Läs artikel
Motormännen  



Se en sammanfattande information om Halo nedan.
Ytterligare information och  CD med foto fås vid förfrågan.
Exempel på artiklar  hittas nedan.

Halo tändstift - press release


Nytt tändstift från ny tillverkare.
Lägre bensinförbrukning och mindre utsläpp med Halo-stiftet.

År 1885 uppfann Etienne Lenoir tändstiftet. Sedan dess har det faktiskt inte hänt så mycket. Produktutvecklingen har legat på is och tändstiftet har i stort sett varit oförändrat i mer än hundra år. Men nu lanserar den amerikanske tillverkaren HALO ett helt nytt stift som har en dubbelring istället för en eller flera sidelektroder.

HALO tändstift tänder luft/bränsleblandningen betydligt snabbare och med kraftigare gnista vilket ger fullständigare förbränning.

Spar bensin
Fördelarna med det nya Halostiftet är många. Bilisterna kan glädja sig åt en betydligt lägre bensinförbrukning. Beroende på bil- och årsmodell kan man sänka bensinförbrukningen med upp till femton procent. 

Halostiftet har testats mycket noggrant av amerikanska och tyska institut och resultaten borde vara mycket intressanta för hårt bensinskattade bilister, säger importören Germund Ruus på Ontop Svenska AB.

Skonar miljön
Det är inte bara bensinförbrukningen som blir lägre. Eftersom Halo ger en snabbare och fullständigare förbränning minskar även utsläppen av skadliga ämnen.
­ Miljön kommer att bli en riktig vinnare med Halostiftet, lovar Germund Ruus.

I Tyskland jämförde det statligt godkända testinstitutet DEKRA, Halo med standard tändstift. Det visade sig att Halo med sin effektivare förbränning släppte ut 35 procent mindre kväveoxid, 37 procent mindre kolväte och 27 procent mindre koloxid.

15 000 mils garanti.
Dessutom har Halostiftet betydligt längre livslängd än sina konkurrenter.
Normalt byter man ett tändstift efter 3000 mil. Halo garanterar 15 000 mils problemfri körning tack vare ringen som ger gnistan större yta att slita på.

Mer effekt och jämnare motorgång
Den fullständigare förbränningen ger även mer kraft per tändning och den
snabbare tändningen förbättrar motorns effektivitet och reducerar förslitning.
Ytterligare produktfakta och jämförelser finns på importörens hemsida (
www.halo.se).

Halostiftet finns för de flesta bilmodeller. Priset i handeln ligger runt 190 kronor per stift. Med tanke på livslängd och låg bensinförbrukning lär de pengarna snabbt vara intjänade för bilisten.

 


 


 


Kort sammanfattning av utförda tester i Tyskland

(mer info på hemsidan www.halo.se)

Test av Tuev i Tyskland
En 5000 km test av en Opel Astra-F Caravan, 1.6l., 55kW.
Med originaltändstift och med HALO tändstift.
Så här mycket lägre utsläpp med Halo tändstift:

HC -16,1% CO - 10,4% NOx -22,2%

Rullbandstest av DEKRA i Tyskland
På testrullbandet en VW Bora, 1.6l., 74kW årsmodell 1999.
Tre testcykler med originaltändstift och tre testcykler med HALO tändstift.
Medelvärdet i % som HALO minskade utsläppen:

HC -37,9% CO -27,2% NOx -35,8%

Bränsleförbruknings mätning av DEKRA
Utfört på en Mercedes Benz, 190 (201), 2.0, 87kW.
Fyra mätningar i vardera tre cykler (stad, 90km/h, 120km/h) på ett testrullband. Mätsträcka stadstrafik 1018m, 90km/h 2000m och 120km/h 2000m.*

Följande förbättring med HALO i jämförelse med ett originaltändstift.

Stad -1,62% 90km/h -5,81% 120km/h -5,79%

* HALO tändstift tänder snabbare och det tar en viss tid innan tändningen har ställt om sig för optimal prestanda. Bränsleminskningen bör därmed bli större efter inkörningsperioden på mellan 100-300 mil.