Halo tändstift i modifierade/trimmade bilar.

 

Du kan få otroligt bra prestanda med HALO tändstift i din bil.

Men det gäller att veta vad man håller på med när man trimmar och byter grejer själv.

När bilen är modifierad eller chips trimmad ändras förutsättningarna i motorn.

gäller inte Halos eller fabrikanternas garantier.

Alla fabrikat av tändstift kan bli skadade/deformerade om man monterar tändstift med fel värmetal för den typ av körning eller trimning man har.

Många provar ändå på eget bevåg och skall då tänka på:

För trimning med "chips eller boxar" beror det mycket på vilket kort eller vilken trimning du valt om du skall få ett väl fungerande stift. Bilen måste oftast mappas om vid kombination med Halo för att undvika motorskador och för att få rätt inställningar och optimal prestanda. 

Man kan ändra bränsleparametern, lambda och turbo tryck som för ett standard tändstift men man skall inte ändra tändningen ifrån original inställningen när man använder Halostift, full effekt uppnås ändå.

Ändras tändningen, stiger arbetstemperaturen för tändstiftet vid hård eller långvarig belastning, motorn förlorar effekt och skadar ganska snart tändstiften, även motorskador kan då uppkomma.

 

Det finns idag många chippade turbo och sugmotor bilar i Norden som lämnat häpnadsväckande siffror och resultat genom att bara komplettera med Halo tändstift. De har noggrant provat och testat sig fram med bl.a. CO-mätare, bromsbänk och provkörningar. Normalt kan man använda samma värmetal som i rekommendationen om man inte kör med "plattan" i botten för länge, eller om man inte kör på bana eller i klubb race. Välj då ett tändstift med en grad kallare värmetal. Varmkör motorn, kör sen i några minuter med hård belastning. Kontrollera därefter om bilen vill glödtända när motorn stängs av och titta på färgen på stiften.

Monterar man ett för kallt stift klarar man kanske hårdkörningen, men stiftet sotar eventuellt igen vid lugnare körning och kall starter med tändmissar som följd inom bara några 100 mils körning.

Halo har numera tändstift som motsvarar värmetal 8 på NGK’s skala.

Detta räcker för många trimmade/modifierade bilar.