Installationsbeskrivning för Halo tändstift
Halo tändstift förbränner bränsleblandningen snabbare än traditionella tändstift. Därför justeras tändpunkten ca 1-3 grader närmare vändpunkten.
Äldre bilar
utan katalysator:
Normalt
ingen omställning om bilen är originalutrustad.
OBS! Kontrollera dock att bilen inte "spikar" vid belastning
eller glödtänder vid avstängning av motorn. Justera i så fall därefter tändningen
ca 1-3 grader närmare vändläget.
(Exempelvis om nuvarande förtändning är 10 grader minskas den till 8 grader)
Bilar nyare än
1990:
Elektroniken
i bilar med katalysator känner själv av de nya värdena och ställer in rätt
tändtidpunkt för bästa resultat. Detta kan ta olika lång tid beroende på
att olika system har olika långt minne för att komma
ihåg det förprogrammerade värdet. Optimal prestanda med Halo uppnås oftast
först efter ca 100-300 mils körning.
Motorer med
aluminiumtoppar:
Demontera
alltid tändstift (oavsett fabrikat eller typ) när motorn är kall för att
hindra att tändstiften skär i gängorna.
Smörj eventuellt in gängorna med ett tunt lager aluminiumfett
då tändstiftet troligen kommer att vara monterat en längre tid med tanke på
dess långa bytesintervall 15.000mil,
Motorer med
gjutjärnstoppar:
Som ovan,
men kan också monteras med kopparpasta i gängorna
Hantera tändstift försiktigt
Om du tappar ett tändstift i golvet eller kantrar ett
verktyg vid montering finns det risk för små sprickor i keramiken. Dessa
sprickor kan leda till tändmissar vid acceleration och hård belastning
Om ett stift dras för löst leder det
ofta till att stiftet blir överhettat. Om det dras för hårt kan
cylinderhuvudet och tändstiftet skadas.
Tumregel vid montage
Vridmoment för tändstift med koniskt säte - ca 20 Nm
Vridmoment för tändstift med platt säte - ca 30 Nm
Kontrollera att
Övriga elektriska komponenter i tändsystemet såsom tändkablar, rotor, fördelarlock
, eventuella brytarspetsar m.m. servas och bytes enligt biltillverkarens
rekommendationer.
Installation bör ske av auktoriserad verkstad.