Installationsbeskrivning för Halo tändstift
Halo tändstift förbränner bränsleblandningen snabbare än traditionella tändstift. Därför justeras tändpunkten ca 1-3 grader närmare vändpunkten automatiskt på fordon utrustade med katalysator och knacksensor.
Motorcyklar utan
katalysator och knacksensor:
Normalt
ingen omställning av tändningstidpunkten.
OBS! Kontrollera dock att mc'n inte "spikar" vid belastning
eller glödtänder vid avstängning av motorn. Justera i så fall därefter tändningen
ca 1-3 grader närmare vändläget.
(Exempelvis om nuvarande förtändning är 10 grader minskas den till 8 grader)
Hantera tändstift försiktigt
Om du tappar ett tändstift i golvet eller kantrar ett
verktyg vid montering finns det risk för små sprickor i keramiken. Dessa
sprickor kan leda till tändmissar vid acceleration och hård belastning
Om ett stift dras för löst leder det
ofta till att stiftet blir överhettat. Om det dras för hårt kan
cylinderhuvudet och tändstiftet skadas.
Tumregel vid montage
Vridmoment för tändstift med koniskt säte - ca 20 Nm
Vridmoment för tändstift med platt säte - ca 30 Nm
Kontrollera att
Övriga elektriska komponenter i tändsystemet såsom tändkablar, rotor, fördelarlock
, eventuella brytarspetsar m.m. servas och bytes enligt biltillverkarens
rekommendationer.
Installation bör ske av auktoriserad verkstad.